Eye Tonuri de gri
Invert Mode Culori inversate
Link Linkuri subliniate
Keypad Navigare prin tastatură
Triangle Cursor negru
Triangle Cursor alb
Remove Circle Text mic
Add Circle Text mare
Refresh Resetare
Close Inchide
Call
Telefon: 0273 22777

Seminar instructiv-metodic cu profesorii de limba și literatura română din raionul Cantemir

„Nu  zidurile  definesc  o școală,

 ci spiritul care domnește în ea”. (Ferdinand I)

Astfel, seminarul instructiv-metodic cu profesorii de limba și literatura română din raionul Cantemir, desfășurat în IP Gimnaziul-Grădiniță Lingura, satul Lingura, raionul Cantemir, împreună cu tot colectivul  ne-au demonstrat, că,deși, edificul instituției de învățământ este vechi,  mic, sunt create  condiții moderne, domnește o atmosferă deosebită, prietenoasă, atât în colectivul de cadre didactice, cât și în colectivele de elevi.

          Conform Planului de activitate a Direcției Generale Învățământ Cantemir și al Planului de activitate a Direcției Management Curricular și Formare Profesională Continuă a Direcției Generale  Învățământ  Cantemir  la data de 21 noiembrie 2024 în incinta IP Gimnaziul-Grădiniță Lingura, satul Lingura, raionul Cantemir s-a desfășurat seminarul instuctiv-metodic cu profesorii de limba și literatură română din instituțiile de învățământ general din raion cu genericul ,,Valorificarea și dezvoltarea competenței de comunicare în cadrul orelor de limba și literatura română”.

Limba este instrumentul  esențial al culturii unui popor și, de aceea, educația lingvistică în școală este un fapt primordial. Neobositele colege, cu o experiență frumoasă profesională, profesorii de limba și literatura română din IP Gimnaziul-Grădiniță Lingura, doamnele : Raisa ADESCENCO (grad didactic II, cu cel mai bogat stagiu pedagoigic, de 44 ani), Natalia DOBROTA (grad didactic II, director al instituției de învățământ, grad managerial II) și domnișoara Luminița PANAINTE, specialist debutant, au  organizat și desfășurat seminarul la cel mai înalt  nivel.

Competența de comunicare orală-una dintre cele mai principale în predarea limbii și literaturii române și reprezintă ansamblul de cunoștințe, capacități, atitudini, pe care trebuie să le demonstreze  elevii  pentru a recepta și produce mesaje orale corecte, coerente, convingătoare. Aceasta o diferențiează de comunicarea scrisă  pentru  că face apel în plus la mijloacele nonverbale și paraverbale de comunicare. La structurarea secvențelor  didactice, profesorul  va realiza  dezvoltarea competenței  de comunicare orală prin automatizarea capacităților de bază a

limbajului  elevilor. Aceasta presupune: învățarea de către elevi a unei exprimări îngrijite; cunoaștertea modului de funcționare a limbii române prin analiza lingvistică a unor texte orale transcrise și prin texte produse de elevi în clasă sau în afara  școlii; exersarea exprimării orale sau abordarea  strict comunicațională. Demersul didactic implică exersarea în clasă a comunicării în contexte diverse, conform scopului comunicării și în funcție de statutul  emițătorului, ținându-se seama că limba se învață și se cizelează prin practicare; analiza exprimării orale și importanța înțelegerii de către elevi a aspectelor discursive ale comunicării pentru realizarea potențialului personal  în spațiul piublc prin comunicare asertivă și constructivă.

Ne exprimăm profunda recunoștință și mulțumiri colegelor implicate în buna organizare și desfășurare a seminarului, pentru activitățile captivante propuse, pentru atmosfera distinsă și pentru generozitatea împărtășirii experiențelor de cercetare și de aplicare la clasă în procesul evaluării competenței de comunicare orală. În deosebi aducem mulțumiri adminisrației IP Gimnaziul-Grădiniță Lingura, doamnei Natalia DOBROTA, manager, profesor de limba și literatura română,  care prin exemplul propriu a dat dovadă de profesionalism înalt la ora publică, organizată și desfășurată, apoi prin atelierul de lucru, propus profesorilor în valorificarea  temei seminarului, încadrând  toți profesorii prezenți la seminar în diverse activități. La fel mulțumim doamnei  director adjunct pentru instruire, Lidia VOLÎNSCHI, cu o bogată experiență profesională, o gazdă primitoare, zâmbitoare și binevoitoare. Este cert, că n-ar fi fost atât de memorabil  seminarul  fără de neobosiții noștri profesori de limba și literatura română din raion, prezenți la seminar, care au dat dovadă de  profesionalism înalt, încadându-se în activitățile propuse cu mare inters și deschidere, și care s-au simțit confortabil  la propriu în instituția-gazdă,IP Gimnaziul-Grădiniță Lingura pentru care mulțumim enorm tuturor celor implicați în organizarea și desfășurarea seminarului de succes.

Seminarul a culminat cu o surpriză din partea elevilor care au adus în scenă  spectacolul „Harap Alb”, după povestea lui Ion Creangă „Harap Alb” și au jucat rolurile fiecare  ca devărați actor, fiind îndrumați de  cele  trei profesoare  de limba și literatura română din instituție,  asftel înfrumusețându-ne  ziua și ridicându-ne dispozița, demonstrându-ne cât de buni, neîntrecuți și harnici elevi sunt.

Ne-am convins încă odată, că, afrimația mareului Lucian Blaga „veșnicia s-a născut la sat”, tot la sat a rămas, acolo unde focul în vatră arde mereu și este menținut, și la care contribuie în mare parte profesorii. Ne bucură elevii noștri dornici de carte, educați, care posedă un bogat vocabular, la care contribuie zilnic la îmbogățirea  lui și astfel viitorul țării nostre este asugurat prin ei,  generația actulă.

 

Ana BURDUJA, specialist superior DGÎ Cantemir.

49 10 11 1213 145 6

Articole Recente