Motto:„Nu e alta mai frumoasă şi de folos în toată viaţa omului zăbavă decât cititul cărţilor.” (Miron Costin)
Biblioteca Națională a Republicii Moldova și Liga Bibliotecarilor din Republica Moldova „Alexe Rău” în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova a lansat Campania Națională „Septembrie nici o zi fără lectură” din cadrul Programului Național Lectura Central, ediția a VII-a, 2024.
Traditional, Campania Națională „Septembrie nici o zi fără lectură” se desfășoară pe parcursul lunii septembrie în cadrul Sistemului Național de Biblioteci.
În acest an, activitățile organizate și desfășurate s-au axat pe aspectul promovării și cunoașterii valorilor europene prin lectură, activități de informare privind valorile europene, servicii de dezvoltare a competențelor digitale în vederea promovării cărții și lecturii.
Formarea și dezvoltarea interesului copiilor pentru cunoașterea valorilor europene, a drepturilor și libertăților enunțate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, conștientizarea responsabilităților privind respectarea, protejarea propriei demnități și a demnității altor persoane.
Eficacitatea activităților organizate în toate instituțiile de învățământ din raionul Cantemir bazate pe valorile general umane-demnitate, libertate, solidaritate, respectarea drepturilor omului și a statului de drept, aceste activități de promovare a valorilor europene argumentează rolul instituțiilor de învățământ și bibliotecilor să promoveze democrația și susținerea parcursului European al Republicii Moldova.
În cadrul Campaniei Naționale „Septembrie nici o zi fără lectură” în instuțiile de învățământ din raionul Cantemir au fost organizate diverse activități, menite să încurajeze lectura în rândul elevilor, în conformitate cu obiectivele programului de dezvoltare a competențelor de lectură. Aceste activități au fost orientate atât către dezvoltarea gustului pentru lectură, cât și către formarea unei atitudini pozitive față de carte și cunoaștere. S-au practicat lecturi cu voce tare, discuții individuale despre cartea citită, pentru dezvoltarea abilităților de citire, de gândire critică și gustul estetic, diverse concursuri, activități ectracurricule, cluburi de lectură, lectura în aer liber, atelierte de lectură și scriere, și alte activități… :
-Dialog cultural în biblioteca școlii. Cartea – obiect cultural.
– Ora publică. Prin lectură cunoaștem personalitățile neamului.
– Atelier de lectură și discuție: Impresii de lectură în baza romanului „Acasă” de V. Beșleagă.
– Masa rotundă: „Preferințe și interese de lectură”.
– Ghid turistic: „Prin lectură descoperim și cunoaștem țara”.
– Lecturi suplimentare. Lecturi în ghidare spre carieră.
– Activitate extracurriculară: „În ospeție la tatăl lui Guguță”.
– Concurs de eseuri: „Lectura înaripează sufletul”.
– Ora publică: „Folclorul și literatura populară”.
– Săptamâna descoperirilor : Lectura cărților pe interese: basme legende,povestiri, enciclopedii, curiozități.
-Concurs ,, Cel mai activ cititor’’.
-,,Cea mai originală prezentare de carte: prezentare digitala/ orală”.
– Clubul de lectură ,,Lumina din jurul cărții’’.
– Jurnal de lectură .Completarea unui jurnal comun.
-,,Am citit și recomand cartea’’.
-,,Să citim impreună ’’.
– Poezia mea preferată. Lectură expresivă. La raftul cu cărți în biblioteca școlii.
-Cartea pentru mari și pentru mici . Lectură. Discuții „Micul prinț”, de A. De Saint-Exupery.
–„Interviul asupra lecturii”. Întrebări cheie:Te recunoști în vreunul dintre personaje? De ce recomanzi cartea și altora?
–Atelier de lectură și scriere. Citim și scriem.„Lumina din jurul cărții”.
– Eveniment cultural: „La Pauza Mare cu poezie și muzică”. Lectură și interpretare.
– Lectura cu voce tare. „Să citim pentru cei mici”, Ținută, voce, mimică, gesturi. Beneficiile lecturii.
– Să redescoperim bucuria lecturii. Autori basarabeni. Impresii.
– Concurs literar „Toamna în poezie”.
– Dialog la bibliotecă: „Alege cartea potrivită”.
–Concurs: Lectura expresivă a unui text literar.În memoria lui Ion Druță.
– Campania de informare :,,Să citim împreună”.
– Vizită la biblioteca școlii și cea publică: ,, Cele dintâi lecturi”.Caleidoscopul operelor literare -lectura cu voce tare a Poveștilor din Colecția de Aur.
– Concurs de desen ,,Galeria eroilor preferați”.
– Lecturi în aer liber:,,Citim ce ne place sub un cer senin de PACE”
-Concurs :,, Cel mai activ cititor”.
– Masă rotundă : Cartea de-a lungul veacurilor. Curiozități despre carte și cărți, pezentare de carte. Scriitori din literatura universală
– Proiect individual : ,,Dialog cultural la bibliotecă.Cultura națională. Cultura bunei vecinăți”.
-Scriitori români născuți în luna septembrie.
– Demararea campaniei informative „Eu și copilul meu citim”.
– Lecturi în aer liber „Citește! Trăiește liber!”
– Activități educaționale în cadrul orelor de dezvoltare personală, management al clasei cu genericul „Convinge-mă să citesc”.
-Activitate extracurriculară „Cartea ne dă aripi să trăim liber”.
– „Vreau să fiu Harap-Alb”, lectura basmului.
-Dialog cultural în biblioteca școlii. ,, Mulțumim pentru PACE!”
-Ziua europeană a Limbilor.
-Proiect individual cu genericul ,,Dialog cultural în biblioteca școlii”.
-Eseu argumentativ cu tema ,, E minunat să petreci timpul citind o carte”.
-Vizită la biblioteca orășenească Cantemir. Atelier de lectură cu genericul,, Lectura este o cale către cunoaștere”.
-Activitate extrașcolară „Detectivi în bibliotecă”.
-Atelier de lectură și scriere.Text literar „Nu mă uita, bunico!”
-Activitate extrașcolară„Vasile Pârvan- un om al culturii”.Prezentare de carte.
-Club de lectură „Bucuria lecturii în aer liber”.
-Atelier de lectură. „ Poezia-o terapie a sufletului”. Recital de poezie.
-Atelier de lectură „Lectura îmi dă aripi”… și alte activități.
Aceste activități au fost foarte bine primite și cu mare interes de elevi care au contribuit la dezvoltarea unei culturi a lecturii în cadrul instituților de învățământ. Continuăm să promovăm lectura ca parte esențială a educației și dezvoltării personale a elevilor.
Fiecare activitate în parte a avut ca scop principal nu doar dezvoltarea abilităților cognitive și emoționale ale elevilor, ci și promovarea valorilor esențiale legate de educație, gândire critică și libertatea de exprimare prin intermediul cărților.
Ana BURDUJA, metodist superior, DGÎ Cantemir