,,Lectura este o formă a fericirii. Ultima la care vom renunța!”. (Fernanda Savater)
În contextul desfășurării Campaniei de promovare a lecturii „Cartea Deschisă”, inițiată de Ministerul Educației și Cercetării a Republicii Moldova, la data de 08.02.2024, în incinta Bibliotecii Publice din satul Ciobalaccia, s-a desfășurat Podcastul „Profesori, elevi și cărți”, organizat și desfășurat în parteneriat de către IP Liceul Teoretic „Nicolae Mihai”, satul Ciobalaccia, profesori: Șîșman Oxana, profesor de limba și literatura română; Manciu Rodica, profesor de istorie și IP Gimnaziul „Delta”, satul Tartaul, profesori : Roman Eugenia, Mocanu Natalia-profesori de limba și literatura română, împreună cu elevii claselor a VIII și a IX-a din ambele instituții de învățământ menționate.
Tema de discuție în cadrul acestui Podcast a fost romanul „Băiatul cu pijamale în dungi”, de John Boyne, care redă ororile Holocaustului. Este un roman despre Holocaust al romancierului irlandez John Boyne, apărut în 2006. În centrul acțiunii romanului se află un băiat german pe nume Bruno al cărui tată este comandant la Auschwitz și prietenia lui Bruno cu un deținut evreu pe nume Shmuel. Scriitorul a scris complet prima schiță în doar două zile și jumătate, fără prea mult somn, dar tot el a spus și că a studiat destul de serios literatura despre Holocaust timp de ani de zile înainte de a-i veni ideea romanului.
Este povestea unui baiețel german pe nume Bruno, al carui tata a primit o slujba foarte importanta, ceea ce inseamna ca toata familia trebuie sa se mute departe de oras, intr-un loc ciudat, unde casa lor e singura locuintă adevarată și unde in spatele unor garduri nesfârțite se afla sute, poate mii de oameni îmbrăcați în pijamale în dungi. Bruno se străduiește să înțeleagă ce se întamplă in jurul său. Cititorul bănuiește despre ce e vorba, dar bietul Bruno, nu. Pornește să exploreze împrejurimile și zăreste un punct, care devine o pată si o pată care devine un baiat.
Această carte este ușor de citit, dar greu de acceptat, deoarece se descrie o poveste neobișnuită și devastatoare pentru sufletul omenesc, redată prin ochii unui copil.
În urma Podcastului elevii au descoprit o lume dură și nedreaptă pentru personajele romanului, care nu au avut luxul de a trăi o viață decentă și liniștită, de a gândi, deoarece unii oameni au luat decizii în locul lor. Elevii din amble instituții de învățământ au dat dovadă de cunoștințe în baza romanului lecturat, utilizând un vocabular bogat în exprimările lor și răspunsurile corecte și concrete, apelând la fragmentele citite din roman. Evenimentele desfășurate în roman au fost ilustrate prin fotografii într-un poster. Pe parcursul activității elevii au făcut comparații copilăria și viața lor cu a copiilor din perioada Holocaustului. La etapa vizionării unui fragment din filmul artistic pe baza romanului, nimeni dintre participanții la Podcast nu au rămas indiferenți la ororile Holcaustului, iar lacrimile ștrese de pe obraji, confimau trăirile evenimentului groaznic.
În final elevii și-au exprimat nedreptatea și suferințele oamenilor, copiilor din acea perioadă tristă din istoria omenirii. M-a bucurat mult că elevii citesc, pentru faptul că au înțeles ideea romanului, întotdeauna trebuie să ne mulțumim cu puținul pe care îl avem și să iubim mereu, să susținem, să fim toleranți cu cei apropiați și cu cei de lângă noi.
Astfel de parteneriate este benefic pentru ambele instituții de învățământ, participante la Podcast, astfel s-au cosolidat relații de prietenie, colaborare, schimb de bune practici, între elevi și profesori.
Ana Burduja, metodist superior, Direcția Generală Învățământ Cantemir